Un studiu al Oxford Analytica, un prestigios institut de consultanta politica, ne pune in vedere un aspect foarte interesant legat de presa romaneasca: informarea sa o realizeze cine are chef, ca media trebuie sa dea in Basescu.
Potrivit EVZ.ro, presa autohtona “pare a fi o extensie a intereselor de afaceri. Proprietatea concentrata in mainile catorva personaje bogate a condus la schimbari dramatice. Jurnalismul de investigatie a fost ingropat. (…) Continutul trivial sau senzationalist a inlocuit reportajele serioase“. Pe scurt, cam ceea ce urlu si eu de ceva vreme incoace, doar ca nu se aude. In fond, cui ii trebuie jurnalism profesionist si, mai ales, obiectiv, cind banu’ vine din altele?
Asa se face ca, pe fondul unei ignorante la adresa cititorului roman de presa, la care se adauga indiferenta fata de standardele profesionale (da, deontologia, asta e cuvintul!), se ajunge in situatii de genul acesta, adica scaderi de tiraj vindut sub 10.000 de exemplare pe zi pentru Cotidianul, scaderi de aproape 30% intr-un an pentru Evenimentul Zilei, scaderi de aproape 40% pentru Gandul si lista poate continua.
Cauza este relativ la mintea cocosului: in timp ce Adevarul, despre care nu mai stiu cine zicea ca nu a iesit in evidenta cu nimic spectaculos din punct de vedere editorial, creste si creste (e drept, si de pe urma unui marketing agresiv), celelalte scad constant. Totusi, marketingul nu poate sa-ti tripleze tirajul vindut intr-un an decit in conditiile in care si produsul este bun. Iar Adevarul este, in momentul de fata, singurul ziar generalist adevarat (sic!), care nu se pierde in detalii politice pe 12 din 36 de pagini.
Asa se face ca ajungem la cazul Basescu. Potrivit studiului Oxford Analytica, trusturile Realitatea-Catavencu si Intact si-au “coordonat” atacurile media impotriva presedintelui. Si daca in Romania nu se ved