O eroare profesională care aduce daune pacientului poate fi sancţionată disciplinar, dar şi civil sau penal, în instanţă. Pacienţii care consideră că medicul le-a acordat un tratament greşit pot reclama acest lucru Colegiului Medicilor, Autorităţilor de Sănătate Publică judeţene şi/sau instanţei. Colegiul Medicilor aplică doar sancţiuni disciplinare medicilor. Pacientul nemulţumit de serviciile medicale primite, părinţii pacientului în cazul în care vorbim de un minor sau moştenitorii direcţi ai unei persoane decedate (rude de gradul I) pot face o sesizare împotriva unui medic la Colegiul Medicilor din judeţul în care se află unitatea medicală (şi nu din judeţul în care locuieşte pacientul sau rudele acestuia).
Cum se întocmeşte sesizarea
„Pentru a se da curs sesizării, ea trebuie făcută obligatoriu în scris şi trebuie să conţină numele, prenumele şi locul de muncă ale medicului împotriva căruia se face plângerea, descrierea faptei, precizarea datei la care a avut loc aceasta şi prejudiciul creat pacientului”, explică prof. dr. Vasile Astărăstoae, directorul Colegiului Medicilor din România.
Plângerea poate fi depusă personal sau poate fi trimisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Sesizările venite prin intermediul Internetului, trimise prin fax şi copiile nu sunt analizate de Colegiul Medicilor.
Foarte important, plângerile nu pot fi făcute mai târziu de şase luni de la data săvârşirii faptei. După analizarea sesizării, comisia de disciplină din cadrul colegiului întocmeşte un dosar, realizează o expertiză, interoghează martorii şi medicul, iar apoi, dacă malpraxisul se dovedeşte, va aplica o sancţiune.
Sancţiunile merg de la avertisment, mustrare, vot de blam, amendă (între 1.000 şi 3.000 de lei), până la suspendarea dreptului de liberă practică între 6 luni şi 2 ani sau chiar