Companiile petroliere au pierdut in primele sase luni ale anului circa un miliard de dolari din incasarile pe care le raportau in perioada similara a anului trecut.
Fiecare jucator din aceasta piata a mizat pe o strategie diferita in functie de atuurile pe care le avea, unele firme mizand pe investitii, francize si produse noi, altele protejandu-si afacerile prin practicarea unor preturi mai mici la pompa in conditiile unei retele de benzinarii extinse.
Rompetrol a venit cu un brand nou
Spre exemplu, Rompetrol a lansat de la inceputul acestui an doua noi produse in benzinariile proprii, a deschis mai multe puncte de alimentare si a lansat un nou tip de benzinarie premium, Litro, in contextul unei cresteri a fortei de vanzari de circa 40% de la inceputul anului. Cu acest arsenal de strategii, Rompetrol a reusit sa inregistreze o crestere a vanzarilor de 22% pe partea angro, dar pe partea de retail Rompetrol Dowsntream a comercializat cu 7% mai putini carburanti, in primele sase luni ale anului comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Au continuat sa extinda retelele
Si Lukoil, a treia companie de profil de pe piata, cu o retea de 300 de puncte de alimentare, a ales calea extinderii pentru a-si proteja macar o parte din vanzari. 15 noi francize deschise in primele sase luni ale anului au reusit sa salveze circa 6% din vanzarile companiei, dar nu a fost de ajuns. Rusii au ajuns la afaceri de 530 mil. dolari in primele sase luni ale anului, aproape jumatate din cat realizau in perioada similara a anului trecut.
Petrom, cel mai mare jucator din piata, a fost printre putinii care nu s-au extins si au beneficiat in schimb din plin de faptul ca pot practica cele mai mici preturi la pompa si au cea mai mare retea de benzinarii din Romania. In ceea ce priveste preturile la pompa, acestea au scazut cu circa 17% la motorina