In ciuda crizei, produsele bio se vand tot mai bine in Romania, urmand trendul est-european al momentului.
Caderea comunismului a adus pe val McDonald’s si Coca-Cola. Dar acum, dupa 20 de ani, produsele organice se bucura de tot mai mare trecere in Est, anunta AFP intr-un amplu material dedicat obiceiurilor de consum din Romania. In Bucuresti, s-a deschis de curand un magazin de mancare organica, numit Biofood sau Bio Revolution, iar in Ungaria acest tip de magazine pot fi deja intalnite de-a lungul tarii. Chiar si arhiepiscopul Transilvaniei s-a convertit la mancare eco. In Polonia, aproape orice supermarket are un colt bio, iar in Bulgaria primul magazin organic, deschis anul trecut in Sofia, si-a extins activitatea, astfel incat la ora actuala a ajuns sa inglobeze o cafenea invecinata. Cu toate acestea, comparativ cu Vestul Europei, unde in 2007 s-au inregistrat vanzari de 20 miliarde dolari, produsele organice sunt inca putin consumate in Est (88 milioane dolari pentru aceeasi perioada).
Astfel, in Bulgaria si Romania, mancarea si bauturile bio reprezinta doar 1% din totalul vanzarilor, conform rapoartelor date publicitatii de Ministerele Agriculturii din ambele tari. Trebuie spus insa ca cresterea e sustinuta si nu pare afectata de actuala criza economica, constata ziaristii francezi. In Romania, mancarea organica vanduta in lantul Carrefour a crescut la 20% in primele sase luni ale anului 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand reprezenta 15%. Pentru estici, dilema optiunii pentru mancare organica o reprezinta pretul ridicat – astfel, la un salariu mediu de 325 euro/luna, romanul trebuie sa scoata din buzunar 3,3 euro pentru un litru de suc de mere ecologic, fata de 1,2 sau 1,7 euro cat costa unul obisnuit. "Europa Centrala si de Est are o multime de ferme specializate pe cereale, fructe si legume bio.
@N_P