Mulţi copii din Mehedinţi renunţă la educaţie după absolvirea ciclului gimnazial Unităţile de învăţământ cu o rată ridicată de abandon sunt şcolile din mediul rural, dar şi cele de arte şi meserii. Motivele care îi determină pe copii să renunţe la şcoală, spun specialiştii, nu sunt puţine: familii dezorganizate, mai ales în mediul rural, condiţii materiale precare, nivel de trai scăzut.
Alcoolismul, tulburările de comportament, vagabondajul şi sănătatea precară sunt alte obstacole în obţinerea unei educaţii şcolare.
Fug de şcoală din cauza părinţilor
Cele mai multe cazuri de abandon s-au înregistrat în învăţământul primar şi gimnazial (742 de copii, reprezentând 3,2% din numărul elevilor înscrişi). Dintre aceştia, 156 de copii, elevi în clasa a VIII-a, nu au mai continuat la liceu, ceea ce înseamnă 4,9% din numărul total.
Alţi 411 elevi care proveneau de la postliceală sau liceu au abandonat învăţământul, cele mai multe cazuri fiind înregistrate la Şcolile de Arte şi Meserii. Cauzele sunt complexe, după cum spune inspectorul şcolar Dana Jenaru.
„Unii au plecat cu părinţii în străinătate, alţii au abandonat şcoala pentru că au fost lăsaţi în grija rudelor şi nu mai au control asupra lor. Sunt, de asemenea, în mediul rural, copii care nu mai continuă liceul, copii care abandonează din cauza anturajului sau pentru că au fost dezamăgiţi de părinţi. Mai sunt şi elevi care abandonează, convinşi fiind că şi cu şcoală, şi fără tot aia e”, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Mehedinţi.
Profesorul Antonică Mateescu, fost inspector şcolar general, crede că între familie şi profesorii diriginţi trebuie să existe o legătură strânsă, pentru a preveni abandonul şcolar.
„Diriginţii ar trebui să facă vizite la domiciliu“
Potrivit lui Mateescu,