In urma cu patru ani, dupa preluarea RoBank, subsidiara locala a grupului ungar OTP avea aproximativ 500 de angajati. In 2009, cifra s-a dublat. In 2005, fluctuatia anuala de personal ajungea la 20%, urmand sa atinga o cota anuala de 30% doi ani mai tarziu. Inainte de criza doar 7% dintre angajati pleaca din OTP spre alte slujbe, iar acum, din ce in ce mai putini.
Scaderea de peste sapte ori a fluctuatiei de personal, de la varful de 31% inregistrat in 2007 la sub 7% in 2009, are doua cauze majore: implementarea si cresterea unei culturi organizationale care sa retina si sa motiveze angajatii si criza.
“Cand a inceput criza, mesajul dat in companie a fost: in orice criza exista o oportunitate, hai sa o descoperim si sa vedem ce este de facut. Sa fim flexibili si sa identificam zonele pe care trebuie sa ne concentram pe termen scurt si mediu. Sigur ca o parte din fluctuatia de personal s-a stabilizat si datorita crizei, in ceea ce ne priveste, insa, semnalele de stabilizare au venit inainte”, sustine Manuela Sfirschi, HR manager OTP Bank, prezenta la seminarul intern organizat de asociatia profesionistilor in resurse umane, HR Club.
In momentul in care OTP Bank a intrat pe piata romaneasca, preluand RoBank-ul - 16 sucursale, aproximativ 500 de angajati –, banca avea o cultura organizationala de familie, cu responsabilitati mai putin clar separate. Din cauza politicii OTP la acea vreme - de expansiune prin deschiderea a inca 48 de sucursale in anul 2006 - si a agitatiei de pe piata fortei de munca, fluctuatia anuala de personal ajungea la 20%.
Anul urmator, 2007, vine cu schimbari in managementul de varf al Bancii. In acelasi timp, numarul de sucursale creste la 104, iar fluctuatia de personal atinge la un moment dat o cota de 28%, urmand ca cifra anuala sa fie de 31%.
Cauzele directe ale cresterii fluctuatiei tin de boom-ul economic s