Greva din Justitie, finalizata prin infrangerea prin abuz de catre puterea judecatoreasca a puterii executive, este doar ultimul dintre conflictele institutionale care slabesc statul. Penultimul este abuzul puterii executive (Guvernul) asupra puterii legislative (Parlamentul) - practic niciun act normativ important nu a fost discutat in acest an in Parlament (institutia care face legile).
Ca variante, avem conflictul dintre puterea executiva (presedintia de aceasta data) si puterea judecatoreasca sau conflictul institutional dintre Presedintie si Parlament care dureaza de cativa ani.
Magistratii, judecatori sau procurori, au stat in greva o luna. Au numit greva "protest extrem", dar aceasta sintagma nu este consacrata juridic, deci ceea ce au facut este greva - ilegala tinand seama de faptul ca magistratii, alaturi de militari si politisti, nu au dreptul la greva. Si au facut greva pentru a mentine ceea ce au obtinut, de asemenea, pe langa lege, anume un spor la salariu de 50% pe care singuri si l-au dat in ciuda unei decizii a Curtii Constitutionale potrivit careia doar Guvernul stabileste nivelul salariilor categoriilor sociale. Nicio institutie din Romania nu poate sa-i penalize pe magistrati pentru ceea ce au facut.
Un alt abuz de putere, din acest an este cel al Guvernului in fata Parlamentului. De cinci ori in acest an, Guvernul, care are o majoritate de peste 70% in Parlament, si-a angajat raspunderea, iar textele Executivului au devenit litera de lege fara nicio dezbatere. Cine a discreditat in acest caz Parlamentul (in situatia in care nu se discrediteaza singur, ocupandu-se cu chestiuni periferice precum comisiile de ancheta) si cine l-a trimis "pe centura politicii"? Nicio institutie a statului nu poate pedepsi Executivul pentru abuzul de putere.
Abuzul Executivului este o "razbunare" pentru ceea ce s-a intamplat intre 2006-2008 in