Vânzările coreene sunt în creştere, în timp ce niponii înregistrează pierderi. Exportatorii niponi riscă să nu beneficieze de redresarea comerţului mondial din cauza întăririi yenului, care diminuează profiturile companiilor. Exporturile japoneze au scăzut în august cu 36%, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, marcând cea de-a 11-a lună de scădere continuă. Reducerea a fost agravată de aprecierea cu 17% a yenului în raport cu dolarul în ultimele 12 luni, făcând ca produsele joponeze să fie mai scumpe pe pieţele externe şi reducând profiturile repatriate.
Moneda naţională, yenul, a atins săptămână trecută cea mai ridicată cotaţie din ultimele şapte luni, după ce ministrul de Finanţe, Hirohisa Fujii, membru al Partidului Democrat care a câştigat alegerile promiţând întărirea puterii de cumpărare a consumatorilor, a declarat că nu susţine un „yen slab“. Afirmaţia arată o schimbare radicală faţă de politica promovată de partidul care a guvernat ţara în ultimii 55 de ani, de susţinere a exportatorilor ceea ce a condus la creşterea economică.
„Avem de a face cu o precepţie romantică - un yen puternic poate nu este un lucru rău“, a declarat Jesper Koll, preşedintele fondului de investiţii TRJ din Japonia. „Este o părere politicienilor că această politică va conduce la creşterea puterii de cumpărare a gospodăriilor. Problema este, chiar dacă place sau nu, că Japonia este un exportator net“, a explicat Koll.
Consumul, sprijinit în dauna exporturilor
Întărirea yenului a lovit puternic în exportatorii japonezi, precum Panasonic şi Toyota Motor, care concurează cu firme din Coreea de Sud. Moneda naţională coreeană, won, s-a depreciat în ultimii doi ani cu 23%, faţă de dolar, în timp ce yenul a câştigat 26% în aceeaşi perioadă.
Ca urmare, exporturile coreene au avut o dinamică mult mai bună decât cele japo