Primul semestru al anului a adus scaderea cu circa 24% a cantitatilor de energie vandute pe segmentul concurential, adica pentru marii consumatori, criza afectand semnificativ activitatea companiilor care generau odata afaceri importante pentru furnizorii de energie.
Situatia este complet diferita in ceea ce priveste segmentul de piata reglementat, reprezentat de populatie si de companiile mici, unde consumul de energie a inregistrat chiar o usoara crestere in primul semestru al anului, comparativ cu perioada similara a anului trecut, conform datelor cuprinse in ultimul raport al Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE). Pe ansamblul economiei, consumul de energie a scazut cu circa 10% in primul semestru al anului.
Jucatorii din piata energiei sunt insa pesimisti in ceea ce priveste o posibila redresare a vanzarilor pana la sfarsitul anului si cred ca poate vor fi inregistrate anumite cresteri abia in a doua jumatate a anului viitor, fata de 2009.
"Nu sunt reveniri in ceea ce priveste consumul de energie electrica in ultimele luni pe partea industriala. Daca pe segmentul de piata concurentiala, reprezentata de vanzarile de energie pentru marii consumatori, efectele crizei s-au vazut clar, segmentul reglementat, format din populatie si micii consumatori, a avut o alta evolutie. Oamenii stau mai mult acasa, si din cauza somajului in crestere, consuma mai mult", explica Ion Lungu, directorul general al CEZ Trade, compania de trading de energie a celor de la CEZ Romania.
Printre companiile care sunt foarte afectate de criza se numara mari consumatori precum Arcelor Mittal Galati, Alro Slatina sau Oltchim Ramnicu Valcea, companii care s-au vazut confruntate cu o prabusire a cererii pentru produsele lor.
Potrivit datelor ANRE, cea mai importanta scadere a cotei de piata a fost inregistrata de Electrica, care de l