» Element-minune, cum i se mai spune in lumea investitorilor pasionati de tehnologie, litiul atrage tot mai mult atentia pe piata de capital. Materie prima pentru bateriile a ceea ce se spune ca va fi viitoarea flota de automobile verzi a lumii, cel mai usor metal din tabelul elementelor a declansat interesul unor mari companii din industria auto, dar si al unor investitori versati, precum celebrul Waren Buffet.
Promotorii investitiilor in noua vedeta a pietelor de capital spun ca, daca vreti sa vedeti potentialul, priviti mai intai in propriul buzunar: aveti un telefon mobil, acesta nu poate merge fara o baterie, iar bateria este pe baza de litiu (Li-Ion). Folositi un laptop, aveti nevoie de o baterie Li-Ion atunci cand nu sunteti conectati la priza de curent electic. Camera foto digitala, mp3 player-ul, pana si ceasul de la mana (daca nu e automatic), toate au nevoie de un bob, mai mic sau mai mare de litiu, ca sa le dea viata. De cativa ani buni, bateriile/acumulatorii pe baza de litiu au pus stapanire pe piata mondiala cu o cota majoritara, in crestere, in detrimentul celor pe baza de nichel-cadmiu (Ni-Cd) sau nichel-metal hibrid (Ni-MH).
Dar adevaratul detonator, sustin adeptii, este in alta parte: industria auto si masinile electrice sau hibride. Marii producatori au mutat din laboratoarele de proiectare in saloanele auto modele care nu mai sunt doar unicate de pus in vitrina. Au ambitia sa dea piept cu piata si sa convinga consumatorii – deocamdata doar pe cei cu bani si o solida vana ecologista – ca pot face un gest concret pentru protejarea stratului de ozon.
Deocamdata insa, moda masinilor verzi mai are de surmontat destule obstacole: pretul, tehnologiile insuficient de mature, aspectele logistice, conservatorismul marilor companii petroliere. La urma urmei, suntem inca tributari titeiului si, oricat de optimisti am fi, este gr