Mutantul politic si institutional - Parlamentul bicameral de azi - este produsul unui om politic numit Ion Iliescu iar cei care doresc sa marcheze diferenta de el au o datorie civica fundamentala de a merge la referendumul pentru Parlament unicameral, a declarat Ioan Stanomir, profesor la Facultatea de Stiinte Politice din Universitatea Bucuresti, la o dezbatere organizata vineri de Institutul de Studii Populare. Si europarlamentarul Cristian Preda sustine ca, dupa 1990, doar 10% din proiectele de legi care au devenit legi au fost initiativele Parlamentului.
Catalin Avramescu
E posibila tranzitia de la bicameralism la unicameralism? Eu nu stiu daca Nebraska anilor 30 este un model bun, dar e destul de plauzibil.Eu cred ca experienta statelor care au trecut la unicameralism s-a facut cu suscces, democratia a avut de castigat, sistemele s-au dovedit foarte stabile si performanteVeti vedea ca au fost in Nebraka referendumuri esuate, foarte multe tentative, din 1897 pana in 1934. Ce inseamna asta? N-am descoperit tara in care la unicameralism s-a trecut usor.
Reprosul ca poate nu iese, este un repros nerealist. Trecerile de asemenea anvergura nu se realizeaza asa, cum se intoarce usa batanta, la hoteluri.
Trebuie sa ne asumam si posibilitatea esecului. A doua, a treia, a patra oara, va iesi. Cristian Preda
Bicameralismul a fost infiintat cu un scop: pentru a limita abuzul puterii legislative. Bicameralismul este croit, inclusiv la noi in 1864, sa limiteze abuzul puterii legislative.Traditia bicameralismului a fost reluata in 1990, unul din lucrurile sanatoase. Comunistii au transformat camera unica in Marea Adunare Nationala, dar bicameralismul a fost preluat intr-o forma foarte precara dupa 1990. Totul era identic cu prima camera, functionalitatea lor a fost scrisa ca identica. Doar Constitutia din 2003 a incercat o separare, a definit un m