"Prima casă", unul dintre cel mai aşteptate programe guvernamentale, întârzie să dea roade. Puţini au reuşit să obţină acest credit până în prezent, în timp ce ceilalţi care au depus dosare se confruntă cu procedurile greoaie sau constată că, pentru a-şi cumpăra locuinţa dorită, suma de care au nevoie este cu mult mai mare decât au calculat iniţial.
Avansul, întocmirea actelor la notar, comisionul de gestiune perceput de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), depozitul colateral pentru garantarea dobânzii sunt doar câteva dintre plăţile pe care trebuie să le efectuaţi atunci când vă cumpăraţi o locuinţă prin programul "Prima casă".
COSTURI "NEPREVĂZUTE"
Dacă vă gândiţi să apelaţi la programul "Prima casă", este necesar să luaţi în calcul toate costurile. În cazul unei case de 60.000 de euro, aveţi nevoie pentru început de 5% din această suma sau 3.000 de euro, bani care constituie avansul impus de Guvern. Urmează întocmirea actelor care necesită aprobare notarială. Deşi notarii au redus tarifele cu 30% pentru "Prima casă", suma necesară acestui demers depăşeşte 4.000 de lei. Cu cât locuinţa este mai scumpă, creşte şi valoarea onorariului pentru legalizarea contractului de cumpărare, acesta fiind singurul care se plăteşte.
Odată obţinut creditul, apar alte cheltuieli. Conform normelor adoptate de Guvern, noii proprietari trebuie "să constituie un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu primele trei rate lunare de dobândă". Asigurarea locuinţei împotriva tuturor riscurilor este o altă condiţie impusă de Guvern, beneficiarul poliţei de asigurare fiind statul român, reprezentat de Ministerul Finanţelor. În final, mai aveţi de achitat comisionul de gestiune al FNGCIMM de 0,37% aplicat la valoarea creditului aprobat. Acest comision se va plăti anual şi se calculează la valoa