Valer Blidar, proprietarul companiei Astra Vagoane Calatori, care a infiintat recent o banca pe piata locala, cere programul "Rabla" la vagoanele de calatori, insa reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca nu avem infrastructura pentru vagoane noi.
Traficul de calatori a scazut in Romania cu 36% in ultimii sapte ani, in comparatie cu traficul din celelalte state membre ale UE, unde s-a inregistrat o crestere medie de 6,6%, potrivit unei estimari prezentate de reprezentantii Comisiei Europene cu ocazia evenimentului Zilele Feroviare, organizat de Asociatia Industriei Feroviare.
"Starea infrastructurii feroviare din Romania este una din cele mai putin dezvoltate din Europa. Ar trebui sa se lucreze mai mult la imbunatatirea infrastructurii feroviare, se impune o strategie viabila pentru dezvoltarea transportului pe calea ferata. Diferenta dintre transportul feroviar si cel rutier afecteaza bunul mers al transporturilor, iar Romania nu sta bine la capitolul acces pe calea ferata, unde taxele sunt foarte mari in comparatie cu media europeana", a declarat Enrico Grillo Pasquarelli, director de transport terestru in cadrul Directoratului General pentru Energie si Transport al Comisiei Europene, prezent la eveniment.
10.500 km de cale ferata operationali
Desi avem 10.500 km operationali de cale ferata, dintr-un total de 17.700 km, investitiile din acest sector au reprezentat in ultimii ani doar un sfert din cele pentru sectorul rutier. Mai mult, dupa anii '90 numarul vagoanelor utilizate a scazut de cinci ori, pana la 1.500-1.600 de vagoane operationale.
CFR Calatori intentioneaza sa modernizeze in urmatorii patru ani 150 de vagoane, valoarea estimativa a contractului fiind de 78,1 mil. euro, fara TVA. Astfel, operatorul va organiza o licitatie prin care va incheia un acord-cadru pentru modernizarea vagoanelor, primu