Imi amintesc cum, in anii '90, colegii nostri, artisti sau critici de arta situati la vest de România, ne vorbeau cu orgoliu despre apartenenta lor culturala la Mittel Europa . Dupa ce am vazut expozitia "Ipostaze ale Modernismului", deschisa la Muzeul National de Arta al Romaniei si pe care o puteti vizita pana pe 29 noiembrie, cred ca putem vorbi cu o anume indreptatire de o atmosfera unica si proprie sudului Europei, prezenta in picturile artistilor din Bulgaria, Grecia si România.
Ne-a retinut atentia mai intâi bulgarul Boris Gheorghiev (1888-1962), cu lucrari unde chipurile si cromatica aduc aminte de prerafaeliti. Tot din tara de la sud de Dunare vin si picturile unui artist care a murit foarte tânar: Ivan Milev (1897-1927). In tripticul-peisaj in guasa dedicat unei mânastiri, acesta reuseste sa exprime lucruri esentiale pe care imaginarul colectiv le proiecteaza despre Bulgaria: casele de pamânt, lumea rurala, ortodoxia. Demn de remarcat este si Teno Todorov (1877-1953), a carui "Terasa la malul marii", pictata in 1919, respira o atmosfera impresionista, de o luminozitate mai blânda si matasoasa insa, având in acelasi timp corespondente stilistice la noi cu Nicolae Vermont. La polul opus, se afla Kiril Tonev (1896-1961), cu un peisaj marin din 1930, de un incredibil expresionism, in coordonatele majore ale curentului, adica forma si culoarea duse la paroxism.
Din România ne-am reintâlnit cu câtiva "mari". Petre Radulescu Yor e reprezentat de un Sf. Gheorghe, iar Corneliu Michailescu (1887- 1965) de mai multe picturi intre care se cuvine amintita "La balcon", unde un cuplu de o senzualitate si un erotism exacerbate este figurat cu o intensitate sublima, "Cea mai noua Olimpia", datand din 1930. Dintre compozitiile lui Marcel Iancu (1895-1984) trebuie mentionata "Arhitectul", un posibil autoportret in coordonatele stilizarii cubiste, o pict