Micii producătorii bulgari de struguri se confruntă cu o lipsă de interes din partea cramelor, care nu vor să le cumpere recolta deoarece criza economică a dus la o scădere a exporturilor, anunţă AFP.
Anul acesta, recolta de struguri din Bulgaria a ajuns la aproximativ 400.000 de tone, în timp ce anul trecut se plasa în jurul a 369.400 de tone. Cu toate acestea, micii producători de-abia reuşesc să supravieţuiască, încercând să vândă în cantităţi mici.
Pe fondul crizei economice mondiale, cramele, ale căror exporturi scad, se mulţumesc cu propria recoltă, iar micii producători, care nu pot să facă vin, sunt obligaţi să îşi vând viile.
Două treimi din vinul bulgar este exportat, în special către Rusia, care a cumpărat anul trecut 62% din vinul vândut în afara ţării, adică 87 de milioane de litri. Însă anul acesta, Rusia şi-a redus cu 25% cererea, la fel ca şi alţi clienţi tradiţionali - Polonia, Suedia, Marea Britanie, Germania şi Cehia - astfel că producătorii au rămas cu stocuri nevândute, echivalente cu peste un an de vânzări.
Cramele se mulţumesc cu propria recoltă
Iordan Stefanov, director al societăţii Asenovgrad, explică faptul că a redus la minim achiziţiile de la micii producători, din cauza scăderii exporturilor cu aproape 20%. "Ne bazăm pe strugurii din via noastră şi de la cooperativele cu care avem contracte", a spus el.
Crama sa, numită "uzină" în timpul regimului comunist, exporta 20 de milioane de sticle de vin în URSS. În prezent, cu o producţie de 2,1 milioane de litri pe an, se numără în continuare printre cei mai mari 10 producători din ţară.
Noile crame, în special cele copiate după modelul francez, îşi acoperă în proporţia de 50%, până la 70% nevoia de struguri din producţie proprie, potrivit lui Plamen Mollov, preşedintele Camerei naţionale a viei şi vinului. Potrivit estimărilor, "în următorii ani noile