Pentru a evita blocaje ale fluxului de numerar, firmele pot apela la produse ce combină finanţarea cu administrarea creanţelor. Prin factoring, firmele ce livrează marfă sau prestează servicii pe baza unor contracte cu plata la termen îşi pot îmbunătăţi gradul de lichiditate încasând creanţele în avans. Neîncasarea creanţelor la timp poate împinge o companie în imposibilitatea de a-şi plăti, la rândul ei, furnizorii, generând, în efect de domino, blocaje ale fluxurilor financiare.
Astfel de situaţii s-au întâlnit destul de des în ultima perioadă având în vedere situaţia economică actuală. Este suficient ca o singură firmă să nu-şi poată achita la timp datoriile pentru a atrage în cercul vicios alţi câţiva agenţi economici.
Factoringul este unul dintre produsele financiare, oferite de divizii specializate ale băncilor sau companii distincte, ce poate asigura companiilor fludizarea fluxurilor de numerar.
Produsul poate combina minimum două dintre componentele de finanţare, administrare a creanţelor, colectare şi asigurare împotriva riscului de neplată.
Mai exact, compania poate primi finanţare de până la 100% din valoarea facturilor cesionate, factorul urmărind încasarea creanţelor şi elaborând rapoarte periodice. În plus, instituţia de factoring poate emite atenţionări către debitori şi încasa creanţele.
Interes în creştere
Produsul se adresează, în special, companiilor care livrează marfă sau prestează servicii pe baza unor contracte comerciale sau comenzi ferme, cu plata la termen.
Situaţia economică actuală a determinat tot mai multe întreprinderi mici şi mijlocii, companii româneşti şi multinaţionale să apeleze la factoring, spun reprezentanţii UniCredit Ţiriac Bank, bancă ce oferă din 2007 servicii pe această nişă.
„Dacă acum câţiva ani mergeam şi le