Rezonanţa concertului Orchestrei Radio, dirijat de Cristian Mandeal şi susţinut la Frankfurt în deschiderea Zilelor Culturii Române, este catastrofală în presa germană. Sursa: ECB
Altfel decât a fost preceptat de către unii cunoscători români aflaţi în sala Operei vechi din Frankfurt, presa germană nu a fost încântată de prestaţia Orchestrei Radio, precum nici de cea a soliştilor Anda Petrovici, Marin Cazacu, Nicolae Licăreţ sau a dirijorului Cristian Mandeal.
„Frankfurter Allgemeine Zeitung”, deşi notează că finalul concertului, constituit de „Rapsodia Română”, a fost aplaudat frenetic de public, subliniind şi faptul că „Mandeal, şeful Orchestrei George Enescu, s-a văzut, în urma unor probleme interne, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio”, critică aspru concertul românilor.
„Mai mult anevoios decât suveran”
A doua parte a concertului, din a cărui program a făcut parte şi „Triplul Concert în Do major”, de Beethoven, precum şi „Rapsodia Română” a lui Enescu, l-a „indignat” chiar pe cronicarul publicaţiei germane.
„După pauză concertul lui Beethoven a fost un scandal, iar aceasta nu neapărat din cauza soliştilor Nicolae Licareţ, Anda Petrovici si Marin Cazacu care şi-au interpretat părţile deseori mai mult anevoios decât suveran. Dirijorul Cristian Mandeal nu a avut niciun aport, în afara mişcărilor dirijorale, către transfigurarea minunatei muzici. Sau impulsurile sale nu au fost percepute de orchestră. Repetiţiile pentru concert nu au fost suficiente, iar acesta nu a fost bine structurat, nici din punct de vedere al dinamicii, nici agogic, de un balans sonor acceptabil nici nu se poate vorbi”.
„Interpretarea soliştilor a fost lipsită de accente”
Un cotidian local („Dieburger Anzeiger”) scria că interpretarea concertului lui Beethoven a „sunat ca un exerciţiu obligatoriu”. „De