Codul de autoreglementare lansat ieri de IAB Romania isi propune sa sporeasca increderea in online-ul romanesc: incredere din partea celorlalte medii, din partea institutiilor statului, din partea clientilor de publicitate si, nu in ultimul rand, din partea utilizatorilor de Internet, care au acum posibilitatea sa raporteze spamul, publicitatea intruziva si neprotejarea datelor personale.
Prin acest cod, IAB, asociatie internationala care reglementeaza publicitatea online, realizeaza un “transfer de incredere” catre site-urile ce respecta criteriile de conduita (publicitate neintruziva, marcarea advertorialelor, protejarea datelor personale, tranzactii online transparente si corecte etc.) si care aleg sa comunice asta prin afisarea pe site a “Marcii de incredere”. Aceasta marca de incredere, simbolizata printr-o vigneta albastra, va trimite spre un site pe care va fi prezentat codul de conduita si unde va exista un formular de reclamatie.
Reclamatiile vor fi centralizate si analizate apoi de un juriu de 30 de specialisti in publicitatea online si in domeniul juridic. Daca reclamatiile se dovedesc fondate, IAB le va cere site-urilor sa-si remedieze problema, in caz contrar urmand sa le retraga vigneta albastra.
Codul vizeaza, in principal, doua domenii: publicitatea pe site-urile de continut si comertul electronic. Fiecare va avea un juriu dedicat.
“Nu vrem sa fim o politie a Internetului si sa zicem «site-ul asta e bun, site-ul asta e prost». Vom lucra si cu site-urile cu probleme, pentru ca in final sa avem un comportament mai responsabil”, a spus Ionut Oprea, director executiv al IAB Romania.
Cine plateste si ce primeste
Pentru a obtine Marca de incredere, la pachet cu suportul pentru implementarea codului si servicii de preluare si jurizare a sesizarilor, cei care detin site-urile platesc o taxa de 100 de lei pe lun