Regiile de vanzari de publicitate reprezinta unul dintre business-urile puternic dependente, cel mai adesea, de cate un singur client. Este vorba de relatii longevive, de ani de zile. Dar, manat de criza, de dorinta de control sau de costuri mai mici, clientul alege sa plece. Ce ramane de facut?
“In secunda in care am hotarat impreuna cu Realitatea Media ca ne despartim, mi-au venit vreo 5 idei excelente. Pe loc. Puteau sa-mi vina oricand in viata asta, dar nu mi-au venit pana atunci”, spune Brindusa Vlanga, director general DBV Media House, regia de vanzari care gestioneaza spatiul publicitar al Realitatea TV, Romantica si Telesport. Colaborarea lor, veche de 4 ani, se va incheia la 1 ianuarie 2010, moment din care Realitatea Media va continua sa vanda publicitate printr-un departament intern de vanzari. Bugetele negociate pentru Realitatea Media reprezentau circa 90% din rulajele DBV Media House (in 2008, regia a avut o cifra de afaceri de 14,3 milioane eur) si aduceau 70% din venituri.
Intr-o situatie asemanatoare se afla regia de vanzari Clir Media, condusa de Laurentiu Ionete, care, dupa ce a vandut vreme de 12 ani spatiul publicitar al Antenelor, a fost inlocuit de Cristi Mihalache, business development director al trustului si seful viitorului departament intern de vanzari. Dupa iesirea Antenelor (care, potrivit paginademedia.ro, au avut vanzari de 61-63 milioane euro in 2009) din portofoliul Clir, regia de vanzari va ramane cu doi clienti: Radio Zu si Radio Romania Actualitati, care aduc cam 10% din rulaje. Tot cu doi clienti a ramas si DBV Media House – televiziunile OTV si One Music Channel.
“Ideile” Brindusei Vlanga sunt legate in primul rand de aceasta dependenta de clientii mari. “Business-ul nostru este foarte vulnerabil. Esti aproape 100% la mana clientului tau. Practic, daca el se hotaraste ca nu mai vrea sa lucreze cu tine, nu