Multe dintre marile manufacturi orologere sunt implicate in activitati de caritate sau culturale, dar Rolex este poate brandul care a investit cele mai multe eforturi si fonduri, mai ales in ceea ce priveste arta.
Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative este un program care sprijina arta si care antreneaza un nivel record de resurse umane si financiare. Programul bienal a fost lansat in 2002 si se afla acum la cel de-al patrulea ciclu (2008-2009), fiind organizat in jurul a sase discipline (arte vizuale, dans, film, literatura, muzica si teatru), in cadrul carora un artist renumit (mentorul) accepta sa indrume personal un tanar artist (protejatul) timp de un an. Modul efectiv de interactionare este decis de fiecare cuplu mentor/protejat, dar programul este astfel gandit incat ofera o mare putere de decizie mentorilor, care definesc profilul psihologic ideal al tinerilor cu care si-ar dori sa lucreze, iar apoi isi aleg "perechea" dintre cei trei finalisti pentru fiecare disciplina. Modul de selectare a potentialilor protejati este foarte interesant, deoarece Rolex (sau, mai precis, echipa speciala de la cartierul general din Geneva care se ocupa de acest program) nu primeste aplicatii, ci organizeaza totul astfel incat sa ia in calcul si performantele si personalitatea artistilor.
O data la doi ani, este convocat un nou comitet de artisti de renume, care sugereaza si aproba posibili mentori. Acestia sunt apoi contactati si, dupa ce accepta sa faca parte din program, lucreaza impreuna cu echipa Rolex pentru a schita profilul protejatului pe care ar dori sa il ghideze. Urmeaza etapa in care se reunesc sase Comisii de Nominalizari (cate una pentru fiecare disciplina), alcatuite din experti calificati sa identifice potentiali protejati care sa se incadreze in portretele realizate de mentori. Membrii comisiilor, care isi pastreaza anonimatul, recoman