Ioan Popa, un tip dur şi încăpăţânat, nu scapă din ochi puii de la Transavia. Clasamentul celor mai dinamice companii din industria bunurilor de larg consum din România, realizat de revista Forbes, este condus de Transavia. Iată de ce! În urmă cu cinci ani, când prezicea sfârşitul vânzărilor de pui congelat în favoarea comercializării celor proaspeţi, Ioan Popa, proprietarul şi managerul general al Transavia Alba Iulia, era considerat de-a dreptul nebun. Un nebun, dar nu de legat!
Cine ar fi crezut că o piaţă îngheţată de zeci de ani într-un obicei de consum (puiul congelat avea atunci 85% din piaţă) va fi pregătită pentru o astfel de schimbare? În timp ce toate firmele produceau pui congelaţi, Popa se încăpăţâna să vândă pui proaspăt. În timp, şi-a îmbunătăţit strategia de marketing. A schimbat logoul şi ambalajele (mizând pe culori mai tari – roşu şi verde). Puiul de la Transavia s-a înşurubat în minţile românilor cu sloganul „Zboară, puiule, zboară!“ şi cu mesajul „Pui atât de proaspeţi încât par vii“ (anul 2006).
Pariu riscant
Previziunile lui Popa n-au dat greş. Vânzările de pui proaspeţi au crescut accelerat de la un an la altul, pe fondul sporirii puterii de cumpărare a consumatorilor. În 2008, s-a ajuns la răsturnarea situaţiei din urmă cu cinci ani: puiul proaspăt a atins o cotă de piaţă de 85%. Decizia de a produce pui refrigerat, cel mai important pariu al lui Popa, a apropiat treptat Transavia de liderul pieţei de carne din ultimii cinci ani, Agricola Bacău.
Apoi, Popa a dat o lovitură precisă ca la golf, joc de care este pasionat. A cumpărat, în toamna lui 2007, Avicola Braşov, adică un abator în paragină şi o fermă în ruină. Lovitura asta l-a adus pe Popa în poziţia pe care şi-a dorit-o cu ardoare, cea de lider al pieţei de pasăre. La finele lui 2008, Transavia a punctat venituri nete de 103 mili