METODA RIDZI. Pentru două ore de proiecţii la Chicago, instituţia condusă de Eugen Şerbănescu a dat de 5- 6 ori mai mulţi bani decât ar fi costat în realitate. Sursa: Agerpres
Sumele nerambursabile de care dispune Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) pentru festivaluri, târguri şi gale pot fi o sursă profitabilă de venituri pentru cei care ştiu „cum se procedează”. În ultimii doi ani, instituţia condusă de Eugen Şerbănescu i-a pus la dispoziţie actualului director al RADEF România şi fost director la Sahia Film, Marius Iuraşcu, aproape 140.000 de euro nerambursabili pentru două seri de film la Chicago - „Clubul Filmului Românesc Contemporan”. În paralel, pentru cele 24 zile (câte 12 în fiecare an) de stand românesc la Cannes s-au dat în jur de 100.000 de euro.
În plus, din calculele EVZ reiese că cele câteva ore de proiecţii peste Ocean ar fi costat de 5-6 ori mai puţin în realitate decât pe hârtie. Deşi, potrivit articolului 31 din O.G. 39 / 2005 privind cinematografia, CNC-ul are obligaţia de a urmări drumul banilor pe care-i gestionează şi de a cere justificări şi, dacă este cazul, poate solicita returnarea lor, acest lucru nu se întâmplă. „Există facturi, toţi banii pe care-i dăm sunt pe facturi, e obligatoriu să fie la dosar, adică nu le pierdem urma, dar mai departe nu e treaba noastră, e treaba poliţiei”, spune Eugen Şerbănescu, directorul CNC.
Deputat PD-L, urmaş ai lui Enescu şi Eminescu
Marius Iuraşcu - printre altele, urmaş al lui Enescu şi al lui Eminescu deopotrivă, potrivit biografiei de pe site-ul personal, şi recent candidat la funcţia de deputat PD-L de Giurgiu - a inventat „Clubul Filmului Românesc Contemporan” în 2008, în cadrul Festivalului „Taste of Romania” de la Chicago (pus la cale încă din 1991 de sârbul Branko Podrumedic - responsabil încă de atunci de şuşe cu Daniela Gyorfy sau Benone