Vanzarile de masini din Romania sunt cu 50% mai mari fata de cele din Ungaria, dupa ce in urma cu zece ani raportul de forte era complet diferit - doua masini vandute in Ungaria pentru fiecare automobil romanesc cumparat, potrivit Asociatiilor Importatorilor de Automobile din cele doua tari.
Vanzarile de autoturisme au atins pe piata locala in primele noua luni ale acestui an un volum de 101.770 de unitati, in scadere cu 54% comparativ cu perioada similara a anului trecut, in timp ce in Ungaria piata a ajuns in acelasi interval la 64.672 de unitati.
In anul 2000 in Ungaria au fost vandute 133.000 de autoturisme, in timp ce pe piata locala erau comercializate ceva mai mult de 66.000 de unitati.
Cu toate acestea, per capita, maghiarii continua sa cumpere mai multe masini, tinand cont ca Romania are aproape 22 mil. locuitori, in timp ce Ungaria are putin peste zece milioane.
Scaderea continua a pietei auto maghiare a determinat ca mai multi dealeri sa-si vanda businessul sau sa-si inchida activitatea, in timp ce pe piata locala dealerii au renuntat in primul rand la showroomurile amplasate la parterul blocurilor, unde plateau chirie, si nu la centrele integrate.
"Nu exista date precise cu privire la numarul de dealeri care au dat faliment anul acesta, dar in general afacerile acestora sunt vandute sau preluate. In acelasi timp, au existat si cazuri in care dealerii auto au dat faliment", a spus Peter Erdelyi, presedintele Asociatiei Importatorilor din Ungaria.
Daca pe piata locala dealerii comunica in continuare pretul masinilor noi aflate la vanzare in euro, desi in momentul achizitiei tranzactia se face in lei, pe piata maghiara acestea sunt comunicate direct in forinti. Astfel, daca pe piata locala devalorizarea leului in raport cu moneda europeana a permis dealerilor sa ofere discounturi mai mari, nu acelasi lucru s-a intamp