Unul dintre cele mai asteptate reglementari europene in domeniul protectiei drepturilor consumatorului de servicii de transport prevede despagubiri pentru calatori in cazul in care trenurile au intarzieri mari. Desi in Romania, avand in vedere experienta calatoriei cu trenul, intrarea in vigoare, pe 3 decembrie, a acestei norme U.E. era asteptata cu sufletul la gura, s-a anuntat ca, de fapt, C.F.R. poate obtine o derogare de la aplicarea acestui regulament cu pana la 15 ani. Potrivit sindicalistilor timiseni, daca s-ar aplica de acum prevederile legate de despagubiri pentru intarzieri, probabil ca nu s-ar castiga pe vanzarea biletelor cat s-ar da pe despagubiri. Prevederi europene, realitate romaneasca
Regulamentul european pentru drepturile celor care calatoresc cu trenul, regulament care intra in vigoare, pentru spatiul european, pe 3 decembrie 2009, nu va fi aplicabil in cazul Romaniei, care poate solicita o amanare cu pana la 15 ani a implementarii acestor noi reglementari privind transportul feroviar comunitar.
Astfel, in Romania nu se vor aplica prea curand aceste norme care prevad ca "un calator poate cere intreprinderii feroviare o despagubire pentru intarziere", despagubirile minime in caz de intarziere fiind de "25% din pretul legitimatiei de transport pentru o intarziere intre 60 si 119 minute si 50% din pretul legitimatiei de transport pentru o intarziere de 120 de minute sau mai mult".
Potrivit aceluiasi regulament, in cazul in care intarzierea depaseste 60 de minute, calatorilor li se vor oferi, gratuit, "mese si bauturi racoritoare direct proportionale cu timpul de asteptare, in cazul in care acestea sunt disponibile la bordul trenului sau in gara sau se poate face, in mod rezonabil, aprovizionarea cu ele".
Nici situatiile in care se pierd legaturi din cauza intarzierilor nu au fost neglijate, normele stipuland ca transportatorul