"N-am vazut de atatea ori semnul crucii ca in filmele romanesti"
- Membru al juriului la Festivalul International de Film documentar "ASTRA Film", de la Sibiu -
Fost director al televiziunii franco-germane Arte, canal ce a impus in constiinta publica europeana ideea de documentar, Thierry Garrel a fost el insusi realizator de seriale de film documentar pentru renumita televiziune si autor al celebrului program "Grand Format", care a difuzat peste 200 de documentare premiate din toata lumea. Si-a dedicat 30 de ani de cariera documentarului de televiziune, iar astazi, numele lui ramane strans legat de renasterea acestui gen in Franta
"Romanilor le e teama de noutate"
- Una din sectiunile festivalului de care v-ati ocupat a fost si cea a filmului romanesc. V-am auzit declarandu-va uimit de puternicul filon spiritual pe care l-ati intalnit in el.
- As zice, mai degraba, ca e vorba de un filon religios, nu unul spiritual. Dimensiunea spirituala o gasim si in filmele occidentale, dar, sincer, cred ca n-am vazut niciodata de atatea ori semnul crucii ca acum, in filmele romanesti. Pe putin, de 70, 80 de ori! Daca luam in calcul faptul ca filmele vorbesc intotdeauna de o realitate cultural-sociologica, asta inseamna ca romanii chiar sunt un popor foarte religios. E explicabil. In trecutul politic al Europei de Est, una din singurele forme de lupta impotriva sistemului era sa te alaturi celuilalt tip de colectiv, colectivului religios. Mai cred si ca in dezordinea si confuzia in care s-a trezit populatia imediat dupa revolutie, cand vechile valori fusesera rasturnate, iar cele noi nu fusesera inca impuse, lumea Bisericii propunea un set de valori sigure si imuabile. Exista insa si riscuri in aceasta imbratisare orbeasca a valorilor bisericesti. Propunand o morala si o gandire care exista deja, Biserica ii impiedica pe oam