În plin moment al crizei, o serie de companii de stat beneficiază în 2009 de subvenţii de un miliard de euro, după ce în 2008 au provocat pierderi de 320 milioane de euro.
Mai multe companii deţinute de stat primesc în acest an subvenţii de aproape un miliard de euro, cât următoarea tranşă pe care România trebuie să o primească de la Uniunea Europeană. Asta înseamnă 2,3 milioane de salarii medii, considerând salariul mediu lunar la 423 de euro.
De la sistemele de încălzire centralizată din marile oraşe la minerit şi transporturi, găurile financiare ale statului vântură anual prin România aceeaşi sumă de bani care a fost recuperată de ministerul Finanţelor de la agenţiile de stat care se "autofinanţau" din taxe impuse mediului economic.
Ba mai mult, pentru unele dintre acestea sunt prevăzute ajutoare de stat prin ştergeri de datorii, în timp ce pentru altele se doreşte creşterea perfuziei cu bani de la stat.
La începutul lunii noiembrie, Fondul Monetar Internaţional a solicitat autorităţilor române să elimine, din 2010, subvenţiile acordate companiilor de stat cu datorii mari la buget, potrivit lui Tudor Şerban, secretar de stat în Ministerul Economiei. Şerban preciza atunci că dintre cele zece companii monitorizate de Fond doar şapte ar putea rezista fără subvenţii.
Lista companiilor cuprinde Compania Naţională de Căi Ferate CFR, Societatea Naţională de Transport CFR Călători, Compania Naţională a Huilei, Termoelectrica, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Metrorex, CFR Marfă, Electrocentrale Bucureşti, Societatea Comercială Electrificare CFR şi Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare (ANIF).
Potrivit lui Tudor Şerban ar fi necesară păstrarea subvenţiilor la Compania Naţională a Huilei, CFR Instrastructură şi CFR Călători. Practic, România varsă anual sacul cu bani în aceste com