După Tata Motors, şi alţi producători auto se pregătesc să lanseze curând modele care să-l concureze pe micul Nano.
Criza globală care a lovit puternic piaţa auto, necesitatea de a face economii la carburanţi, dar şi problemele de mediu sunt factori care vor influenţa decisiv industria de autovehicule în viitor, deschizând calea maşinilor mici. Competiţia se va amplifica îndeosebi pe segmentul low cost şi chiar ultra-low cost.
Potrivit estimărilor companiei de consultanţă A.T. Kearney, segmentul de maşini mici cu cost redus va avea cea mai mare rată de creştere, urmând a se dezvolta la nivel global cu peste 500% până în 2020. În aceste condiţii, producătorii mari vor ţinti agresiv acest segment, nu numai pentru a îndeplini cerinţele venite dinspre consumatori, dar şi pentru a supravieţui.
Pe pieţele dezvoltate cum este Europa, segmentul low cost se referă la modele gen Ford Ka, Renault Clio sau Smart Coupe. Pe nişa ultra-low cost, după primul pas făcut anul acesta de indienii de la Tata Motors cu modelul Tata Nano, comercializat de la 2.200 dolari, şi alţi producători auto şi-au anunţat planuri si milare.
De pildă, alianţa Renault-Nissan, în parteneriat cu indienii de la Bajaj, vrea să scoată pe piaţă în 2011 o maşină aproape la fel de ieftină ca Nano. Maşini ultra-low cost vor să lanseze în 2010 şi cei de la Volkswagen, iar Toyota în 2011, respectiv Hyundai, în 2012.
Mai scump pentru europeni
Fenomenul maşinilor foarte ieftine nu este limitat la pieţele emergente, cum ar fi China sau India. Tata Motors a anunţat deja că vrea să lanseze o variantă Nano pentru Europa în 2011, iar în SUA în 2012. Analiştii A.T. Kearney anticipează că preţul de 2.200 de dolari nu este fezabil pentru pieţele dezvoltate, pentru că maşinile de tipul Nano vor avea nevoie de îmbunătăţiri tehnice pentr