Mayasii au prezis, se pare, acum câteva mii de ani, sfârsitul lumii pe 12 decembrie 2012, iar in ultima vreme aceasta a devenit noua profetie la moda. Pe Internet circula deja diverse variante legate de modul de manifestare si urmarile apocalipsei anuntate de calendarul maya, iar regizorul Roland Emmerich a si turnat deja 2012, noul film-catastrofa care face furori in toata lumea in materie de incasari. Nu demult, criticul Colin Kennedy de la Empire spunea, apropo de Roland Emmerich: "Everybody is good at one thing, they say; for Emmerich, it's destruction". Ei, bine, trebuie spus ca si aici exista grade de comparatie. Dupa patriotardul si incoerentul Ziua Independentei/ The Independence Day (1996), care n-a putut fi salvat de la ridicol nici de efectele speciale, nici macar de charisma lui Will Smith, Emmerich s-a mai redresat cu Godzilla (1998) si Unde vei fi poimâne/ The Day After Tomorrow (2004), pentru ca apoi sa revina - calitativ - in pragul esecului cu 10,000 BC (2008). Cu acest 2012, el da insa lovitura, filmul fiind nu doar rezonabil jucat si realizat, ci extrem de spectaculos, inscriindu-se intre peliculele care bat recorduri la incasari, surclasându-si cu rapiditate bugetul. Realizat cu 260.000.000 de $, 2012, lansat pe 13 noiembrie in majoritatea tarilor lumii (inclusiv România), a obtinut deja65.237.614 $ incasari in Statele Unite si 238.546.556 $ la nivel mondial. Care este, insa, secretul acestui hit, care nu difera enorm - ca reteta - de peliculele precedente ale lui Emmerich? In fond, el foloseste aceleasi ingrediente: o premisa care, intr-adevar, mizeaza pe distrugere, apoi efecte speciale, destula melodrama, o mâna de personaje de care spectatorul se ataseaza (sau nu) si, eventual, ceva umor pe alocuri. Ei bine, acest 2012 contine toate elementele de mai sus, insa mult mai inteligent si convingator puse in cadru. In primul rând, subiectul e c