Piata de publicitate se pregateste pentru un 2010 marcat de "spirala care incepe cu stabilitatea politica, inexistenta astazi si fara de care nu sunt reforme economice, iar fara acestea nu creste consumul". Tot in 2010, spre final, sunt asteptate primele semne de imbunatatire, iar clientii trebuie sa aiba grija sa intre in faza de crestere "cu benzina in rezervor". Dar multii sunt inca interesati prea mult de preturi, intr-o tara care "nu era scumpa din punct de vedere al preturilor de media, iar acum a ajuns ridicol de ieftina", au apreciat mai multi reprezentanti ai industriei, vineri, in cadrul evenimentului Zilele Biz.
In cadrul seriei de conferinte organizate de Revista Biz, acestia au apreciat, pentru 2009, o scadere neta a pietei de 30-40%, ceea ce inseamna ca "ne situam la nivelul anului 2006" in conditiile in care salariile, chiriile si alte costuri se situeaza la nivelul lui 2009.
Ei apreciaza, insa, ca spre deosebire de ce se intampla in urma cu un an, cand incertitudinea era atotprezenta pe piata de publicitate, acum "avem experienta de un an intr-un nou climat economic (...) Am invatat si noi, si furnizorii cum sa ne adaptam business-urile. Am reusit sa deblocam lucrurile". Fapt pentru care, desi un anumit grad de incertitudine persista in privinta evolutiei de anul viitor, pentru moment scaderea bugetata de agentii pentru 2010 este considerabil mai mica decat cea estimata initial pentru 2009.
Teddy Dumitrescu - President & CEO, Publicis Romania
Scaderea neta, in 2009, ar putea fi si de 40%. Ne situam la nivelul anului 2006, in conditiile in care salariile, chiriile se situeaza la nivelul lui 2009.Ce s-a vazut anul acesta este: clientii au vrut solutii sigure, lucruri foarte usor masurabile si de respiratie scurta. Foarte multi dintre clienti isi fac planuri pentru termen scurt, ceea ce duce la erodarea brandurilor.