DE 20 DE ANI. 15.000 de oameni care au plătit pentru o maşină înainte de ’89 încă mai aşteaptă despăgubiri. Mulţi nu ştiu dacă le vor mai prinde în viaţă. Sursa: Mediafax
Peste 50.000 de români depuseseră, până în 1990, „avansul de autotursim” în conturile CEC. După Revoluţie, mulţi îşi luaseră gândul de la bani, alţii i-au retras şi au constatat că valorau cam cât o bicicletă. După 20 de ani, timp în care au trăit ca să-şi recupereze banii, păgubiţii au mers la mitinguri, s-au înscris în asociaţii, au scris memorii şi scrisori guvernului, iar alţii au lăsat moştenire lupta cu fisurile statului.
Mihai Dogaru, preşedintele Asociaţiei Păgubiţilor de Autoturisme din România, spune că, până acum, Ministerul Finanţelor a soluţionat 37.478 de astfel de cazuri: „Treaba nu e încă închisă cu păgubiţii. Imediat ce CEC-ul strânge alte 10-20 de cereri de validare, le înaintează ministerului. Interesul e ca, pentru a fi privatizat, CEC-ul să fie eliberat de aceste creanţe”.
Şapte miliarde de dolari, în conturile lui Ceauşescu
Suma strânsă de CEC pentru aceste autoturisme se ridica la şapte miliarde de lei. La cursul valutar din 1989, 70.000 de lei, atât cât costa o Dacie, însemnau vreo 15.000 de dolari. Dacă unii dintre deponenţi au renunţat la despăgubiri, altora nu li s-au validat cererile.
Unul dintre motivele pentru care acest lucru se întâmplă este şi birocraţia complicată atunci când nu există beneficiari direcţi, ci moşteni tori. Norocoşii au fost însă cei care aproape 20 de ani au trăit pentru asta - să-şi recupereze banii. Nimic n-a mai contat la fiecare guvernare decât abordarea problemei.
21 de ani şi-o Dacie veche
Familia Nache, din Bucureşti, parcă a tras lozul câştigător anul trecut, când s-au văzut pe listele sucursalei CEC din sectorul 1. Îşi luaseră gândul de la bani imediat