O ipostază electorală: David împotriva lui Goliat
Traian Băsescu a vorbit despre moguli, înţeleşi ca oameni de afaceri cu ambiţii de a dirija politicul, chiar din debutul campaniei electorale. Vorbele sale începură la un moment dat să obosească pe români. De ce? Pentru că treceau drept pură retorică electorală. Unde sunt mogulii?, se întrebau, pe drept cuvânt, românii? Şi deodată mogulii au apărut! Şi-au declarat ostilitatea faţă de candidatul Traian Băsescu. Mai mult, au început să lucreze pe faţă la înfrângerea lui. Şi astfel românii au văzut uluiţi că Traian Băsescu avea dreptate.
Pentru că le lua apărarea, pentru că le apăra interesele mogulii puseseră preţ pe capul său. Dar nu numai atât. Împotriva preşedintelui în exerciţiu s-a constituit o Coaliţie politico-mediatică înfricoşătoare, cea mai mare din istoria postdecembristă a României. Am făcut referiri în dese rânduri la Coaliţia dintre cele două tururi de scrutin din 1996. Deşi miza scrutinului din 1996 era, în planul imaginii, cel puţin, la fel de importantă, ca şi miza scrutinului din 2009, între cele două coaliţii există o deosebire fundamentală. Astfel, Coaliţia din 1996, alcătuită, ca şi cea de acum, din toţi candidaţii primului tur împotriva unui singur candidat, Ion Iliescu, avea un temei politic limpede: răsturnarea regimului FSN-ist, întruchipat de Ion Iliescu. CDR şi PD de la vremea respectivă, în alianţă de Opoziţie din 1992, îşi asumaseră nu atât răsturnarea lui Ion Iliescu, cât mai ales a regimului FSN. Datorită acestui obiectiv, lozinca Votaţi Schimbarea! însuşită de Coaliţie a avut succes.
În 2009, lucrurile au stat niţel diferit. Coaliţia politico-mediatică, formată cu mult înaintea celui de-al doilea tur de scrutin, şi-a propus răsturnarea unui om - Traian Băsescu -, şi nu a unui regim. În 1996, Ion Iliescu era liderul de necontestat al FSN-ului devenit PDSR. Şi Tra