Marele câştigător al celei de-a 22 ediţii a Premiilor Academiei Europene a fost „The White Ribbon”, al regizorul austriac Michael Haneke, în timp ce „micul” câştigător a fost coproducţia „Katalin Varga”.
Trofeele la categoriile „filmul european al anului”, „regizorul european al anului”, precum şi „scenaristul european al anului” i-au revenit lui Michael Haneke, la gala „Oscarurilor Europene”, organizată sâmbătă seara în oraşul german Bochum. Pelicula „The White Ribbon”, regizată de Haneke şi premiată anul acesta cu Palme d’Or la Cannes, a concurat cu filme care au câştigat deja şi la premiile Oscar, precum „The Reader” sau „Slumdog Millionaire”.
Coproducţia româno-ungaro-britanică „Katalin Varga” s-a impus la categoria „descoperirea europeană a anului” în faţa celorlalte patru pelicule provenite din ţări precum Turcia, Israel, Georgia sau Franţa. Trofeul la această categorie, prin care se recunoaşte prestaţia unui regizor debutant în lungmetraj – în cazul acesta, Peter Strickland - s-a decernat pentru prima dată în istoria Premiilor Academiei de Film European.
„Dacă aş avea un buget mare, tot în România aş filma”
Regizorul Peter Strickland, întâlnit de reporterul EVZ la banchetul care a urmat ceremoniei de decernare a premiilor, s-a arătat nu numai surprins şi fericit de câştigarea trofeului, ci şi extrem de modest, chiar neîncrezător în succesul filmului său. „Sunt extrem de fericit, dar mă gândesc că nu se ştie niciodată ce se poate întâmpla mâine”, a spus Strickland. Încurajat să fie mai optimist, el a spus că nu este tocmai uşor, „când după 16 ani răi, ai doar unul bun”.
Dacă bucuria britanicului, care a realizat pelicula cu un buget foarte mic şi cu actori de la teatrele maghiare din Sfântu Gheorghe, Târgu Mureş sau Cluj, părea umbrită de experienţele trecute, faptul că filmele româneşti au succes