Rezultatele celui mai recent sondaj Deloitte legat de perceptia mediului de afaceri, valabil pentru perioada octombrie – decembrie 2009, indica un optimism crescut in randul companiilor romanesti, fata de acum patru luni, "tendinta care corespunde evolutiei la nivel central-european". Un semnal bun, avand in vedere rezultatele aceluiasi studiu din septembrie si cele publicate recent de un alt studiu, al Camerelor Europene de Comert si Industrie - Eurochambres, care arata ca firmele romanesti au cele mai pesimiste asteptari din Europa, pentru 2010. Nu in ultimul rand, ultimul Eurobarometru de opinie publica, realizat de Comisia Europeana, arata ca 45% dintre romani considera ca situatia economica se va inrautati, anul viitor.
„Sentimentul general este ca economia romaneasca are perspective mai bune in urmatoarele sase luni (50% dintre raspunsuri). Aceasta proiectie macroeconomica optimista se transfera si la nivel individual, mai multi participanti fata de editia anterioara mizand pe cresterea vanzarilor in urmatorul an (58,4%, din care 16,7% se asteapta la o crestere semnificativa)”, a declarat George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania, printr-un comunicat de presa.
Este vorba despre cea de-a doua editie a Deloitte Central Europe Business Sentiment Index, studiu realizat in perioada octombrie-decembrie 2009, pe companiile de mari dimensiuni din regiune.
Sondajul Eurochambres, realizat pe o perioada mai larga de timp - "toamna 2009" arata ca firmele din Austria, Finlanda si Olanda prezinta cele mai mari cresteri ale increderii in mediul de afaceri pe cand Romania, Cipru si Cehia inregistreaza cele mai dramatice scaderi ale acestui indicator.
In schimb, daca ar fi sa ne luam dupa sondajul mai recent Deloitte, in Cehia a avut loc "cel mai mare salt de incredere" din ultimele 3 luni, 43,3% din respondenti mizand pe o redresa