Borcea, primul vapor construit în România, are o bătrâneţe urâtă şi tristă. Se apropie de suta de ani şi încă mai poate naviga. Totuşi e ţinut la mal pentru o nesfârşită restaurare făcută pe bani mulţi, dar fără cap. Fostul iaht al regelui Ferdinand, sluţit cu termopane şi cu chinezării, arată acum ca o aristocrată senilă adusă cu forţa la bal
în blugi şi cu verigă în nas.
Căpitanul navei Borcea sună la redacţie ca să afle numărul de telefon al lui Cristi Borcea, cunoscutul investitor de la Clubul Dinamo. Vrea să-l roage să dea nişte bani şi pentru acest vas, obiect de patrimoniu naţional, nu doar pentru fotbal, mai ales că amândoi - vasul şi afaceristul - poartă acelaşi nume. Căpitanul e desperat. "O să îi spun lui Borcea că, dacă nu sponsorizează vasul, apelez la Gigi Becali, să vedem atunci cum se va simţi el când va vedea steagul lui Becali fluturând pe nava Borcea."
Borcea, navă cu aburi şi zbaturi, e înscrisă în patrimoniul naţional la categoria tezaur, cea mai înaltă clasă a patrimoniului. La poziţia a treia. Construcţia ei a început în 1911 la Turnu Severin. "Este primul vapor construit de inginerii români, care până atunci construiseră doar barje, şlepuri, mici ambarcaţiuni, şi este spre lauda lor că după aproape 100 de ani încă mai funcţionează cu piesele originale", spune inginerul Dorin Bucă, directorul adjunct al Şantierului Naval din Brăila. Vasul a fost dat la apă în 1914, a navigat cu diferite întrebuinţări până în 1974, când a fost casat şi trimis în cimitirul de nave de pe Braţul Măcin. De acolo a fost salvat şi repus pe linia de plutire de actualul comandant, Ilie Tincu. Omul care a sunat la redacţie.
STRATEGIA SECRETĂ
Nava stă legată la mal în Portul Brăila, într-un prizonierat nedemn, deşi căpitanul Ilie Tincu ar putea da oricând comanda să se pună maşinile sub presiune şi vasul ar încep