De mirajul Vestului, de convingerea ca "dincolo este paradisul" n-au scapat nici romanii, nici basarabenii. Desi fenomenul migratiei a luat o amploare uriasa, despre el si despre consecintele sale s-a discutat prea putin. Si foarte mica a fost reprezentarea lui in arte.
In primavara, piesa lui Constantin Cheianu, "In container", a fost inclusa in programul de spectacole-lectura de la Teatrul Odeon. In noiembrie textul cunoscutului dramaturg si critic de teatru de "dincolo de Prut" a fost si montat pe scena aceluiasi teatru. Piesa are ca punct de pornire povestea unui consatean al scriitorului, care care a mers din Belgia in Irlanda intr-un container etans. Calatorul clandestin a fost bagat intr-o folie de plastic si a trebuit ca, pe tot parcursul calatoriei, sa respire printr-un furtun al carui capat iesea printr-o gaura a containerului. Si a supravietuit. Despre personajele piesei lui Cheianu nu se stie daca au reusit sau nu. Si e mai bine asa.
Dar piesa montata la Odeon este, mai degraba, o comedie. Una tragica. Cu umor si detasare, autorul aduce in fata spectatorului lumea traficantilor, a familiilor care isi leaga toate sperantele de Vest ca de un paradis incert, a superficialelor legaturi de amicitie intre cetatenii aceleiasi tari, o amicitie in care tradarea si furtul sunt lucruri comune.
Mare parte a actiunii se petrece in Belgia, acolo unde se intalnesc intamplator trei "moldovani" care spera sa ajunga in mult-visata Irlanda. Igor (Mihai Smarandache) este la prima sa plecare, iar entuziasmul si increderea sa in oameni il fac victima perfecta a traficantilor si a conationalilor. Pe Sergiu (Dimitrii Bogomaz) il asteapta probabil o mare cariera de traficant (macar bodyguard sau bataus, ceva), dar acum smecherul baiat de oras este inca la mana traficantilor. Ultimul, Viorel (Marius Damian), este tipul taranului cu