Cand spui Viena, automat gandul zboara catre istoria Habsburgilor, care s-a impartit intre palatele Schönbrunn si Hoffburg, spre "Sarutul" lui Klimt expus in Palatul Belvedere sau concertele simfonice si spectacolele de opera din cladirile istorice. Dincolo de latura imperiala, de care vienezii sunt cat se poate de mandri, orasul a renascut in ultimii ani printr-o forta creativa care atrage tot mai multi tineri.
Este adevarat, baza a existat inca de la inceputul secolului XX cand orasul era unul dintre centrele artistice ale Europei, cand Josef Hoffmann, Otto Wagner, Kolo Moser sau Gustav Klimt duceau faima orasului. Insa mai nou, dupa o perioada in care a trait prin prisma creativitatii trecutului, orasul a investit in dezvoltarea unui nou suflu. Mai ales ca studiile arata ca turismul este stimulat de industriile creative (un studiu al Organizatiei Mondiale a Turismului, "City Tourism and Culture" din 2005 sustine aceasta concluzie). Astfel incat, de la inceputul anului 2004, peste 200 de companii au fost sustinute printr-un program special, care le-a acordat finantari in valoare de 15 milioane de euro, ceea ce a insemnat peste 1.000 de joburi in industrie. Este vorba de programul departure care si-a propus sa creasca numarul de companii din domeniile creative precum moda, muzica, productia audio sau design.
Iar rezultatele programului sunt vizibile la o simpla plimbare prin oras. In jurul Museum Quartier, o zona cu muzee de arta contemporana (Leopold Museum sau MUMOK), s-a dezvoltat districtul 7, pe care Viena il promoveaza ca Mecca noilor tendinte. Pe stradutele inguste, cu farmec aparte, descoperi magazine de designer cu haine si accesorii creative. Lena Hoschek da anilor '50 un look contemporan, combinand fustele ample si bluzele cu volane si imprimeuri feminine cu bocanci de exemplu. La Coppola Storta, o franciza italiana, a transformat cl