Discounterii, cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, care au deschis in acest an cate un magazin la fiecare patru-cinci zile, adica peste 75 de noi unitati, au ajuns la un ritm de expansiune de trei ori mai mare decat cel al lanturilor de hipermarketuri. Anul trecut cele doua formate de retail au mers umar la umar in extindere.
Prin investitii de circa 100 mil. euro, discounterii si-au extins suprafata de vanzare cu 35% in 2009 fata de 2008, intr-un an in care operatorii de hipermarketuri au realizat un ritm de expansiune de doar 10% si au recurs pentru prima data la inchideri de magazine.
Spre comparatie, anul trecut cele doua formate de retail au avut ritmuri de expansiune similare, situate intre 40-50% fata de perioada anterioara, calculate la suprafetele de vanzare operate.
Discounterii sunt cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, ei operand pe piata cu costuri foarte mici pentru ca marfa este colectata in centre logistice, apoi pusa pe raft direct in cutii; in plus, oferta lor de produse se concentreaza pe segmentul inferior de pret.
Si hipermarketurile au mizat in acest an pe o politica de discount, prin promotii agresive si dezvoltarea marcilor private care sunt mai ieftine decat brandurile consacrate pe piata. Nu au putut insa sa elimine impactul scaderii consumului pe segmentul produselor nealimentare, care reprezinta in medie 20-30% din vanzarile unui hipermarket.
Astfel, incepand cu al doilea semestru, raportarile operatorilor de profil indica scaderi de vanzari in magazinele mai vechi de un an si o strategie de extindere foarte precauta.
Reducerea la jumatate a numarului de deschideri de hipermarketuri in acest an fata de 2008 - cand au fost finalizate 28 de unitati noi - este si rezultatul inghetarii majoritatii proiectelor de centre comerciale planificate initial de dezvoltatori pentru 2009.