În anii 20, Andre Citroen a organizat traversări ale Africii la bordul maşinilor sale. Cinci decenii mai târziu a apărut raliul-raid Dakar. Desfăşurată în Africa, timp de trei decenii, întrecerea a fost mutată de anul trecut în America de Sud, din cauza ameninţărilor teroriste.
Francezii au fost dintodeauna fascinaţi de călătorii. Normal, doar ei l-au dat pe Jules Vernes. Şi tot ei au organizat şi primele întreceri auto mai puţin obişnuite. Fondator al mărcii care îi poartă numele, Andre Citroen a iniţiat între 28 octombrie 1924 şi 26 iunie 1925 o traversare a Africii. Tot el se gândise şi un "TransSaharian", însă acest proiect a fost compromis din cauza costurilor mari. Cinci decenii mai târziu a apărut raliul-raid Dakar. Raliu pentru că la el se foloseau automobile adaptate acestui gen de curse. Raid fiindcă se străbăteau teritorii întinse. Ideea i-a venit tot unui francez, Thierry Sabine. Participant la cursa Anidjan - Nisa, el s-a pierdut în deşert pe motocicletă. Scăpat teafăr, el s-a gândit că poate organiza un raliu care să traverseze astfel de zone aride, care pun mari probleme atât oamenilor, cât şi vehiculelor. În 1978 a apărut rally-raid-ul Dakar.
Numele cursei, care se păstrează şi astăzi deşi ea se desfăşoară în America de Sud, vine de la oraşul senegalez unde a avut loc prima sosire. De fapt, la început s-a vorbit despre raliul-raid Paris - Dakar. Mai apoi însă, startul nu s-a mai dat din capitala Franţei. Aşa că a rămas doar raliul Dakar.
Traseul cursei s-a schimbat de la an la an. Fie pentru a oferi competitorilor alte încercări, fie pentru că zonele traversate cu un an înainte deveniseră periculoase. În 1992, caravana a plecat din Paris şi a ajuns tocmai în oraşul sud-african Cape Town. Un an mai târziu, sosirea a fost în Cairo. Pentru ca din 2009 startul şi finişul să se producă în Buenos Aires.
Întrecerea a devenit celebr