Dacă până acum la datele cu caracter personal ale cetăţenilor aveau acces prin lege doar organele de poliţie, Ministerul Apărării, Serviciul Român de Informaţii, Parchetul şi Justiţia, de acum si persoanele fizice si cele juridice pot avea acces la aceste informaţii. În baza unor cereri scrise motivate, se poate solicita comunicarea unor date cu caracter personal din Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP), referitoare la starea civilă, numele, prenumele, data şi locul naşterii, cât şi prenumele părinţilor persoanelor în cauză, la actele de identitate eliberate respectivelor persoanele despre care sunt solicitate informaţii, precum şi date referitoare la domiciliile şi reşedinţele lor şi la codul numeric personal atribuit.
"Legea se aplică prelucrărilor de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, române ori străine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacă au loc în sectorul public sau în sectorul privat. Astfel, autorităţile şi instituţiile publice centrale, judeţene şi locale, agenţii economici, persoanele fizice sau juridice pot solicita, în baza unor cereri scrise motivate, comunicarea unor date existente în RNEP, pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale, iar în cazul persoanelor fizice pentru fructificarea unor drepturi. De asemenea, comunicarea datelor se realizează în limitele expres şi limitativ prevăzute de Legea nr.677/ 2001", explică pentru Antena3.ro, Silviu -Cristian Luncaşu, director general al INEP.
Persoanele fizice pot solicita astfel de informaţii prin intermediul unui cabinet individual de avocatură. Acolo este necesară formularea unei cereri scrise, la care va fi anexată împuternicirea avocaţială şi care va fi depusă pentru soluţionare la serviciul public comunitar de a evidenţă a persoanelor pe raza căruia se află sediul cabinetului sau la serviciul public comunitar de evid