Identitatea nationala a finlandezilor poate fi cel mai bine exprimata de cuvantul "sisu", ce defineste, in limba suomi, un amalgam de darzenie, harnicie, tenacitate si curaj dus pana la limita, la numai un pas de nesabuinta.
"Ai nevoie de mult 'sisu' sa deschizi usa si sa iesi in prag, cand ursul asteapta de cealalata parte", spune zicala finlandeza, iar la portile Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, o multime de ursi infometati dau tarcoale, scrie The Economist.
Desi a ramas liderul unei piete globale extrem de competitive, Nokia pierde teren in fata Apple si RIM, producatorii super-telefoanelor iPhone si BlackBerry. Mai mult, o noua amenintare pentru suprematia companiei finlandeze tocmai a aparut, pe 5 ianuarie, odata cu lansarea Nexus One, un nou smartphone produs de HTC pentru Google, ce foloseste sistemul de operare Android.
Multi analisti sustin deja ca Nokia a pierdut batalia in Statele Unite, unde iPhone si BlackBerry detin cote de piata impresionante. La randul lor, dezvoltatorii aplicatiilor pentru telefoane mobile se grabesc sa creeze programe pentru iPhone si Android, ignorand sistemul de operare finlandez Symbian, folosit de Nokia.
In aceste conditii, aplicatiile mobile pentru telefoanele Nokia, majoritatea aflate sub brandul Ovi, au ramas mult in urma concurentei, iar o eventuala recuperare pare tot mai greu de realizat.
Cu toate ca Nokia a depasit Apple in ceea ce priveste vanzarile (57 de miliarde fata de 37 de miliarde) si cota pe piata smart-phones (39% fata de 17%), compania finlandeza este mult mai putin profitabila, in realitate.
Nokia a pierdut partea leului, profiturile sale scazand constant in ultimii ani, de la 64% din profiturile intregii industrii, in 2007, la numai 32%, in 2009. Cu alte cuvinte, Nokia a ajuns sa castige un pic mai bine decat A