Faimoasele lifturi T46 din blocurile Epocii de Aur rămân fără rivali şi continuă să funcţioneze, cu toate că perioada lor de folosire a expirat cu zeci de ani în urmă. Autorizarea ascensoarelor este făcută la limită, majoritatea lor depăşind dublul perioadei maxime.
Ascensoarele reprezintă coşmarul zilnic al oamenilor care locuiesc în blocurile-turn. „Tremură din toate încheieturile! Uşa se deschide chiar dacă rămâne liftul înţepenit, că se declanşează când apeşi pe buton. Şi pe urmă cobori cum poţi, ba sari, ba te laşi pe burtă“, spun locatarii.
Cele mai mari probleme le ridică ascensoarele fabricate în anii ’60, cu selector cu lanţ, pentru care nu se mai găsesc piese de schimb. Astfel de relicve se află în cele mai vechi blocuri din oraş, precum cele din Valea Roşie, din centru şi din Valea Vlăicii.
Blocurile G din Brazdă au o reputaţie sumbră, din cauza sinucigaşilor care s-au aruncat de pe ele. În 2005, o fetiţă de cinci ani din Craiova a murit după ce a căzut de la etajul şapte în puţul liftului.
Iulia Ignat şi mama sa ieşiseră, seara, la cumpărături. Fetiţa a ajuns prima la ascensor, a deschis uşa şi a făcut pasul fatal în neant. Cazul nu este singular. Un bărbat care locuia în blocul F 6 din Brazdă a rămas invalid, după ce a fost prins de cabină în timp ce încerca să părăsească liftul blocat între etaje.
În acelaşi bloc F6, câţiva ani mai târziu, Gigi Fierăscu (29 ani) a murit, după ce a căzut în casa liftului de la etajul nouă. Un alt locatar din blocul F1, Dumitru Cârjan (78 ani), şi-a pierdut viaţa, picând în gol de la etajul patru.
Nu sunt bani de modernizare
Aproape toţi locatarii acestor blocuri sunt bătrâni - exact cei care au mai mare nevoie de lifturi, dar care, pe de altă parte, nu îşi permit să cotizeze pentru a strânge 20.000 de euro, preţul unui ascensor nou.
„Abia dacă ne putem plăti