Daca in urma cu doi ani toti marii antreprenori aveau planuri de investitii in China, in prezent nu exista sef al unei companii care sa nu vada in economia chineza si in afacerile din aceasta tara un dusman de temut.
La inceput, companiile au admirat forta acestei natiuni de a progresa si de a urca din punct de vedere economic, insa, astazi, comentariile cu privire la atitudinea guvernului de la Beijing se invart in jurul notiunii "de ajuns".
Google a devenit eroul acestor companii intr-o singura zi. Cand seful departamentului juridic al Google, David Summon, a publicat in blogul concernului o adevarata declaratie de razboi la adresa guvernului chinez, a cenzurii, precum si a oprimarii, acesta a devenit vocea multor celor ce nu au indraznit sa vorbeasca.
Acest gigant al Internet-ului a indraznit sa se ridice in picioare si a refuzat sa ingenuncheze in fata Chinei. Intreaga comunitate a marilor firme internationale au salutat initiativa Google de a se retrage din China, vazand-o ca pe o lovitura extrem de importanta, fiind un raspuns al frustrarii din randul companiilor care fac afaceri in China, dupa cum este de parere John Neuffer, vicepresedinte al Information Technology Industry Council.
Toate companiile multinationale au venit in China atrase de piata de 1,3 miliarde de oameni. Toate au fost de acord cu cerintele impuse de catre autoritatile locale, desi s-au confruntat cu pierderi financiare repetate si, mai rau, cu o umilire permanenta si sistematica. Incapatanarea unanima era, insa, de a nu renunta la ceea ce ar fi putut numi El Dorado lor, comenteaza Slate.fr.
In fond, China a trecut printr-un intreg proces de invatare despre ceea ce inseamna norme de calitate, tehnologii sau productivitate. Inspirandu-se in anii '80 de la modelul "tigrilor asiatici", Japonia si Coreea, China pare sa isi fi calculat f