Producătorii auto europeni se tem că în 2010 va fi chiar mai greu decât anul trecut. Noua problemă a industriei este capacitatea excedentară de producţie, care îi poate afecta dramatic rentabilitatea. Cu doar trei-patru luni în urmă, prin octombrie, presa de specialitate cita cu litere de-o şchioapă opiniile unor şefi de mari companii auto europene, care estimau o revenire a pieţei pe un trend ascendent. „Ce a fost mai rău a trecut“, spuneau în cor conducătorii unor
Producătorii auto europeni se tem că în 2010 va fi chiar mai greu decât anul trecut. Noua problemă a industriei este capacitatea excedentară de producţie, care îi poate afecta dramatic rentabilitatea.
Cu doar trei-patru luni în urmă, prin octombrie, presa de specialitate cita cu litere de-o şchioapă opiniile unor şefi de mari companii auto europene, care estimau o revenire a pieţei pe un trend ascendent. „Ce a fost mai rău a trecut“, spuneau în cor conducătorii unor companii precum Renault, Daimler sau BMW, argumentând cu cifrele de vânzări care reveneau, ce-i drept, peste valorile înregistrate în prima parte a lui 2009. Prin decembrie, însă, tonul aceloraşi persoane a devenit, brusc, mai temperat. Startul a fost dat de Sergio Marchionne, bossul de la Fiat. „În vestul Europei, vânzările de autoturisme vor scădea în 2010 cu peste un milion de unităţi“, prevestea Marchionne cu câteva zile înainte de încheierea anului 2009.
Prea multe uzine
Dacă în 2008 şi 2009 principala problemă a industriei constructoare de maşini a fost scăderea drastică a vânzărilor, anul acesta pericolul major este supracapacitatea. Conform analiştilor J.D. Power, pentru a-şi acoperi propriile costuri, o uzină ar trebui să producă la cel puţin 65% din capacitate. Ei bine, indicele mediu de utilizare a capacităţii a fost în 2009 de numai 57%. Mai exact, dacă toate cele 237 de facilităţi de asamblare de autov