În ceea ce priveşte numărul de pasageri, anul trecut s-a înregistrat cea mai mare pierdere, cu o scădere de 3,5% faţă de 2008, iar pierderile financiare au determinat specialiştii să considere anul 2009 ca fiind "annus horribilis" în domeniul aviaţiei civile.
Iar în opinia celor de la International Air Transport Association (IATA), chiar dacă în decembrie s-a constatat o creştere, datorită sezonului Sărbătorilor de Iarnă, situaţia va continua să ofere, şi în 2010, provocări importante companiilor aeriene, apreciază BBC.
Astfel, Giovanni Bisignani, din cadrul IATA, este de părere că "ce a fost mai greu a trecut. Însă nu e momentul să sărbătorim".
Cea mai mare lovitură a fost resimţită de companiile africane, unde scăderea numărului de pasageri a fost de 6,8%. La rândul lor, companiile Asia-Pacific şi North American s-au confruntat cu o scădere de până la 5,8%, în timp ce la liniile europene cererea a coborât spre 5%.
În afara acestui trend se află companiile latino-americane, unde cererea pasagerilor a înregistrat o creştere de 0,3%. Aceeaşi situaţie pozitivă se regăseşte şi pentru companiile din Orientul Mijlociu, cu o creştere spectaculoase de 11,3%.
În ceea ce priveşte pierderile financiare, IATA consideră că volumul total este de aproximativ 11 miliarde de dolari pentru 2009 şi se aşteaptă ca, în acest an, alte 5,6 miliarde de dolari să se adauge acestor pierderi pe timp de criză.
Specialiştii din domeniu consideră că scăderea preţurilor la bilete, una dintre măsurile cele mai frecvente luate de companii în ideea de a încuraja numărul de pasageri, va continua să afecteze profiturile.