Scriam aici despre modalitatea de a (re)aşeza viaţa spirituală orientându-ne după un sistem vectorial in care, conform celui care a fost indrumătorul de taină al Mişcării "Rugul Aprins", părintele Ioan cel Străin, putem desluşi trei axe de coordonate. Intr-adevăr, prezenţa părintelui Ioan cel Străin (Ioan Kulighin) - cel care a dat un neaşteptat impuls spiritual Mişcării "Rugul Aprins" - este tulburătoare şi s-a dovedit, in timp, pentru cei care au avut şansa să-i fie intimi, cu totul bulversantă, in sens ziditor vorbind. Acesta spunea despre trei modalităţi de a trăi in lume, creştin fiind (vezi "Cuv. Ioan cel Străin. Din arhiva RuguluiAprins",Ed. Anastasia, 1999). Aceste trei axe de forţă le putem imagina pornind de la ceea ce pr. Ioan cel Străin a notat undeva in foarte puţinele scrieri rămase: rugătorul, mărturisitorul şi indrumătorul. Aşadar, intâi identificăm o axăverticală, aceea a rugătorului. Avem mai departe o axăorizontală, cea a mărturisitorului şi, in fine, o a treia axă, axa de adâncime, antero-posterioară, a indrumătorului. Iată şi spusele pr. Ioan cel Străin: "M-am dus, apoi, la un preot, care-mi plăcea mai mult decât toţi, şi ce aveam pe inimă i-am spus la spovedanie, dar n-am căpătat nici o indrumare. Acesta era părintele Ioan Domovschi, care a ajuns mai târziu, prin stăruinţa sa, la un mare dar, ca mărturisitor şi rugător, insă nu şi ca indrumător. A trăit până la 94 de ani. Duhovniceşte, iarăşi am rămas singur, ca un copil cu ochii legaţi" (p. 17)...
Se inţelege limpede din cele de mai sus că nu oricine este capabil să fie indrumător, chiar dacă este un mare rugător, poate chiar un sfânt in viaţă. Aceeaşi problemă se pune şi cu cealaltă dimensiune, mărturisirea. Câţi sunt capabili de aşa ceva? Este mărturisirea (de credinţă) o obligativitate? Da, conform unor texte sacre. Numai că această mărturisire poate fi făcută in multiple forme. Fi