» Chiar daca nu a fost cea mai vanduta masina din Est, Trabantul a fost si a ramas cea mai celebra masina a comunismului.
» Dintre masinile produse in Romania, doar Dacia si-a castigat o notorietate relativa in aceasta parte a Europei.
Cum tema topului este gradul de celebritate al automobilelor comuniste, au contat mai putin performantele masinii si mai mult popularitatea si raspandirea ei.
Trabant
1. Micutul automobil RDG-ist este unul dintre cele mai puternice simboluri ale comunismului est-european – privit insa cu afectiune, in ciuda performantelor mediocre si a foarte poluantului motor in doi timpi. A fost produs fara modificari majore timp de 30 de ani, intre 1957 si 1990, vanzand un total de 3.096.099 masini, cele mai multe in RDG si Europa de Est. In toata Europa Centrala au aparut cluburi ale posesorilor de Trabant, existand chiar si un trend "vintage", prin care "Trabi", cum este alintat, este reconditionat sau tunat; un astfel de club functioneaza si in Romania. Noua popularitate nostalgica a brandului (dupa eclipsa din deceniul 9) a determinat crearea, anul trecut, a unui prototip ecologic al masinii, echipat cu motor electric (lansat la Targul Auto de la Frankfurt din august).
Lada
2. A fost cea mai vanduta masina produsa in Est, cu un total de 18,5 milioane unitati vandute. Modelul, proiectat pe baza unui model Fiat pentru a rezista in Siberia, a avut succes si in afara granitelor Europei de Est. In partea rasariteana a Europei a fost cel mai raspandit model in anii ‘80, concurand marcile locale.
Skoda
3. Fabrica dateaza de la inceputul secolului, iar maximum de popularitate l-a atins in Est in deceniile 6 – 7, cand au fost lansate modelele 440 Spartak, 445 Octavia, Felicia si Skoda 1000 MB. In deceniul urmator, modelul a fost lasat in urma tehnologic de nou aparutele Dacia 1300,