Piaţa românească este dominată de ouă de la găini chinuite în baterii, susţin reprezentanţii organizaţiei pentru protecţia animalelor Vier Pfoten, ghidului informativ "Ştampila de pe ou".
Investigaţiile realizate de această organizaţie în 20 de lanţuri de supermarketuri din România arată că 17 dintre acestea comercializează ouă de la găini chinuite în baterii, iar 13 comercializează şi ouă cu probleme de etichetare.
Datele arată că opt reţele de magazine alimentare comercializează şi ouă ecologice, iar în cazul a cinci dintre acestea, se vând ouă de la găini crescute în hale la sol. Niciun magazin nu vinde ouă de la găini crescute în aer liber. Acestea pot fi găsite doar în pieţe agroalimentare, dar fără să fie ştampilate.
"Ştampila de pe ou este un instrument la îndemâna consumatorilor. Ea deţine controlul asupra a ceea ce mâncăm. Un ou a cărui ştampilă începe cu cifra 0 sau 1, reprezintă siguranţa că mâncăm sănătos. Cele ce încep cu cifra 2 şi mai ales cu 3 sunt produse de coşmar atât pentru găini, dar în cele din urmă şi pentru noi cei ce le consumăm. Sistemul de creştere intensiv, care în multe cazuri implică îndoparea găinilor cu medicamente şi furaje produse industrial, se adaugă hormonilor de stres produşi de păsări ca urmare a spaţiului restrâns în care îşi duc viaţa şi a privării acestora de posibilitatea de a-şi satisface libere nevoi fizioetologice esenţiale. Acestea nu au cocoş. Hormonii stresului produs de găinile crescute în baterii nu dispar la gătit şi noi oamenii îl ingerăm fără să conştientizăm că stresul găinii devine stresul nostru", a declarat directorul Institutului de Cercetări Alimentare, Gheorghe Mencinicopschi.
Ţările dezvoltate interzic creşterea găinilor în baterii
Ştampila de pe ou este obligatorie în România din 2005. Potrivit unei decizii a Comiei Europene, de la 1 ianuarie 2012 se interzice creşterea găinil