Executivul a susţinut că UE ne-a impus creşterea vârstei de pensionare. Directivele europene îl contrazic. Deşi reprezentanţii executivului au justificat stabilirea unei vârste egale de pensionare, de 65 de ani, pentru femei şi bărbaţi prin nevoia de aliniere a României la legislaţia europeană, directivele Uniunii nu prevăd niciun fel de obligaţie în acest sens. O recunoaşte chiar Consiliul Legislativ al Parlamentului României, care a avizat, la finele săptămânii trecute, o iniţiativă cetăţenească în privinţa pensionării. Sursa: Arhiva EVZ
Aceasta contrazice prevederile proiectului legii unice a pensiilor şi propune menţinerea vârstei de pensionare la 60 de ani pentru femei şi la 65 de ani pentru bărbaţi, până în 2050.
Asta, deşi reprezentanţii Ministerului Muncii au insistat că „egalizarea vârstelor de pensionare ale bărbaţilor şi femeilor este necesară pentru asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, aşa cum este prevăzut în directivele europene”.
Măsură pur economică
Potrivit observaţiilor făcute însă de Consiliul Legislativ pe marginea cadrului juridic comunitar, „reglementarea vârstei de pensionare rămâne în continuare un atribut al organelor legiuitoare naţionale”. Mai mult, subliniază reprezentanţii Consiliului, măsura executivului de creştere a vârstei de pensionare a femeilor la 65 de ani nu poate fi legată de nicio directivă europeană. Se bazează doar pe raţiuni economice.
„În pofida unor opinii contrare, care susţin existenţa unor reglementări comunitare ce impun aplicarea principiului nondiscriminării şi cu privire la vârsta de pensionare, precizăm că acestea derivă dintr-o realitate economică imediată şi nu are suport juridic pe un text comunitar expres”, se arată în aviz. Consiliul concluzionează că di rectiva privind tratamentul egal pe piaţa muncii a Uniunii Europene (2000/78/