Provocarea mi-a venit dinspre o carte a lui Constantin Dram, Ordinea iubirii (Universitas XXI, Iasi, 2009), in care autorul inventariaza, conspecteaza, disemineaza si ansambleaza ipostazele erosului, de la Banchetul lui Platon la Robinson Crusoe (Daniel Defoe), intre care scrierile de Ev Mediu capata o neasteptata relevanta. „Boieri dumneavoastra, placu-va sa auziti o poveste frumoasa de dragoste si de moarte?". Este, aceasta, introducerea la Tristan si Isolda, dar, in diverse variante, o putem afla drept formula de captare a bunavointei ascultatorului/cititorului la mai toate povestile, fie ele anonime sau auctoriale, reale sau imaginare. Prin anii '60 - '70, numai ce-l auzeam pe un George Lesnea facindu-si intrarea, vocal colorata, la vreo agapa: „Bine v-am gasit, boieri dumneavoastra si cinstiti gospodari din tara Moldovei!". Lesnea avea un comportament si un langaj parodic trubaduresc, chiar alcatuirea lui filiforma si usor incovoiata de ani putind fi asociata Cavalerului Tristei Figuri, asa cum ni-l imaginam fiecare. Dar nu bardul iesean face obiectul acestor insemnari, l-am folosit doar ca exemplu pentru modul cum vin catre noi, din veac, anumite istorii. Desi nu pot sa nu remarc, retroactiv, efectul emotional al „introducerii" poetului („...boieri dumneavoastra si cinstiti gospodari..."), intr-o perioada cind introducerea aproape obligatorie era: „Bine v-am gasit, tovarasi...". Provocarea mi-a venit dinspre o carte a lui Constantin Dram, Ordinea iubirii (Universitas XXI, Iasi, 2009), in care autorul inventariaza, conspecteaza, disemineaza si ansambleaza ipostazele erosului, de la Banchetullui Platon la Robinson Crusoe (Daniel Defoe), intre care scrierile de Ev Mediu capata o neasteptata relevanta. Neasteptata, intrucit multa vreme (pina in urma cu vreo jumatate de veac) Evul de mijloc a fost discriminat, receptat fiind ca un timp al intunecimilor si ororilor,