Doar patru posturi TV mai fac, în prezent, emisiuni de dimineaţă. De ce s-au rărit matinalele TV? Programele TV de dimineaţă au audienţe modeste şi costuri de producţie destul de ridicate, motiv pentru care tot mai multe staţii TV difuzează filme sau emisiuni în reluare.
Epoca „de aur" a matinalelor TV pare să fi apus. În anii ‘90, televiziunile se luptau în orgolii şi „aruncau" pe micile ecrane figuri „proaspete" precum Mircea Badea şi Teo Trandafir (Tele 7 abc) sau Andi Moisescu şi Florin Călinescu (Pro TV). În ultima vreme însă, chipurile charismatice nu prea se mai văd dimineaţa la televizor. Numai în ultimul an, două posturi TV, Naţional TV şi Kanal D, au renunţat să-şi mai bată capul cu realizarea matinalelor.
În prezent, singurele staţii ce au păstrat reţeta matinalului-divertisment sunt Antena 1, TVR 1, B1 TV şi OTV. Dacă „Neatza cu Răzvan şi Dani" se poate lăuda că a înregistrat anul trecut o audienţă de 228.000 de telespectatori pe minut în mediul urban (jumătate din audienţa Ştirilor Pro TV de dimineaţă), celelalte trei emisiuni au sub 50.000 de privitori.
Matinalul „Trezirea la apel!“ (TVR 1)
Iulian Comănescu, analist media, spune că matinalul nu a fost niciodată o miză pentru advertiseri, fiind plasat pe un tronson cu ratinguri destul de mici. Publicul emisiunilor de dimineaţă nu este agreat de publicitari: după ora 8.00 se uită la televizor persoanele cu mai mult timp liber, deci mai puţin active şi cu venituri mai mici. Florin Nicoară, consultant al Antenei 1 pe zona de programe, consideră că matinalele sunt de interes pentru publicitari.
Nu avem prezentatori charismatici
Şi totuşi, de ce renunţă posturile TV la aceste programe? În opinia lui Comănescu, criza financiară cu care s-a confruntat mass-media în ultima perioadă „a accentuat tendinţa televiziunilor româneşti de a-şi echilibra balanţa de venituri